søndag den 27. marts 2016

Alderssyn - Aldrig nogensinde operation!!

De der øjne bliver bare dårligere og dårligere i et tempo, der gør, at jeg er glad for at jeg ikke har haft tid til at bestille briller hos optikeren, for de havde sikkert allerede være forældede.

Men jeg må jo til det og det bliver i denne uge, for det er desværre ikke længere nok med den der lille 20 kr's brille fra Tigerbutikken.

Flere har spurgt om jeg ikke skal have en operation (RLE / Refractive Lens Exchange), men det kommer aldrig nogensinde på tale og hvorfor ikke?

Jeg har ikke lyst til at operere på noget, som egentlig er OK og linsen i mit øje er jo OK, den er bare blevet lidt mindre fleksibel (ligesom min ryg, mine knæ og nogle af de andre skavanker jeg hygger mig med)

Jeg har ikke lyst til at have et fremmedlegeme siddende i mit øje, for man ved jo reelt set ikke hvor længe det holder. Nok har man lavet grå stær operationer i mange år, men det har jo været på folk, som var højt oppe i alderen og ikke på folk, der vil være sikre på at linsen holder i ca. 50 år.

Der er en risiko ved enhver operation - at få en infektion i øjet er ikke lige på min ønskeliste, for der skal så lidt til for at synet forringes.

Der er også øget risiko for glaslegeme-sammenfald og nethindeløsning - heller ikke ting, der står på min ønskeseddel.

Og selvom udbyderne af disse operationer prøver at overbevise potentielle kunder om at det er stort set risikofrit, så sker der fejl og de fejl er ikke nogen, der bare lige forsvinder.

Og hvor ved jeg så sådan noget fra? Jeg har en meget god bekendt, som er øjenlæge og har fortalt mig rigtig meget om det - han er på min alder og han bruger også briller, for der er ingen, der skal røre hans øjne. "Ligesom ingen af mine kollegaer har lyst til at risikere synet ved en øjenoperation" som han siger. Og det er jo tankevækkende, at de, der lever af at lave øjenoperationer ikke selv kunne drømme om at lægge øjne til produktet. 

En dag, måske, om mange år, får jeg måske grå stær og så vil jeg naturligvis med glæde tage imod tilbuddet om at få skiftet linsen i øjet, men indtil da bliver det optikeren, der får mine penge.

Så nej tak til øjenoperation og ja tak til briller

4 kommentarer:

  1. Hvis det kan afhjælpes med briller, forstår jeg godt, du frasiger dig en operation. Grå stær, derimod, er man nødt til at operere, og så er det ganske rigtigt noget andet, for alternativet er blindhed, så vidt jeg ved. Johns lillebror (61 år) er lige blevet opereret for grå stær.

    SvarSlet
    Svar
    1. Grå stær er noget ganske andet, for der drejer det sig jo om at redde synet, så selvom jeg ikke på nogen måde vil synes om en øjenoperation, vil jeg med taknemmelighed tage imod den.

      Slet
  2. Jeg fik en gang at vide, at man helst heller ikke opererer på dem over 45 år. Jeg vil tro, at det er fordi der begynder at ske en forandring i øjenene. Jeg har været nærsynet i mange år og kan heller ikke forestille mig at få opereret øjnene for det. Bare tanken om at nogen skal 'rode' i mine øjne...
    Til gengæld er grå stær noget andet. Min far fik det ordnet da han var i begyndelsen af 60'erne og det var så første gang han ikke behøvede at bære briller siden han var omkring 15 år.

    SvarSlet
    Svar
    1. Man opererer også på dem over 45 ved at skifte linsen i øjet ud. Jeg er ikke nået forbi brillemanden endnu, men det sker snart, for jeg kan mærke at mine øjne trænger til lidt "glas".

      Slet